lauantai 4. lokakuuta 2014

Dag 50

Hej! 

Tänään on jo mun 50. päivä vaihossa! Kyllä tää aika vaan menee jotenki tosi kovaa vauhtia eteenpäin, nytkin on jo lokakuu -huiii. Tänään en oikeestaan oo tehny oikeen mitään. Viime yönä tuli nukuttuu vaan joku kuus tuntia ja sitte oonki tän päivän vaan lepäilly. Luin vähän ruotsin kirjaa ja kattelin vanhoi kuvii. Äsken lakkasin syyskynnet ja niistä tuli yllättävän kivat vaikka ite sanonki. Harmi vaan et noi peukalon kynnet on vähän hankalat kuvata muitten kynsien kaa samaa kuvaa.

vasen käsi



oikeastakin kädestä tuli yllättävän hyvä
Nyt tänne on tullu ihan syksy ja kaikki puut on ihanan värikäitä. Lehtiä on jo maassa aika paljon ja mun ikkunan ulkopuolella oleva vaahtera muuttaa väriään joka päivä ja nyt se näyttää ihanan syksyseltä. Harmi et mulla ei oo muuta kameraa ku tää kännykkä vaan täällä niin en oo ottanu hyvii kuvii meijän koulun pihasta ruskan väreissä ja muutenkaa Upsalasta. Nyt täällä näyttää meinaa tosi ihanalta.
tässä pari viikkoo sitte
Tän näköi se oli tänää
Keskiviikkona siis oli aika rento päivä, eikä meil ollu oikeestaa mitään kunnollista muuta ku matikassa. Sit torstaina aamulla oli se suunnistus kaupungin metsässä. Mä stressasin aikasemmin, et löyänkö oikeesee paikkaa, mut löysin sinne oikein hyvin ja olin varannu aika paljon aikaa. Suunnistus suju multa ihan hyvin ja olin ylpee itestäni ku uskalsin mennä suunnistaa yksin ja löysinki 7/9 rastia. En viittiny ettiä kahta rastia, kun aattelin niitten olevan liian kaukana, enkä sit ois kerenny ajoissa takasin. Kartan lukeminen onneks on mulle tuttua hommaa ja metsässä on tullu partion kautta ja muutenki maalla asuessa oltua aikas paljon. En siis onneks eksyny missään vaiheessa ja löysin oikeet rastitki. Sit koululla meil oli viel fysiikan koe, joka toivottavasti meni ihan hyvin. En ymmärtäny kaikkii sanoi vaik mulla oli sanakirja mukaa kokeessa. Osa E tehtävistäkin oli aika hankalia, mut onneks tosiaan ei oo pakko päästä läpi. Täällä siis kokeissa pisteiden sijasta reunassa lukee tehtävän vaikeustaso E, C tai A, joista tavallaan suoraan tulee kokeen numero. Eli jos osaa kaikki E ja C tehtävät, muttei A, niin arvosanaksi tulee C. Täällä muutenkin arvostelu on aika erilaista ja minusta Suomen systeemi on parempi ja ystävällisempi. Voin joskus myöhemmin kertoa lisää arvosanoista.

Perjantai oli ihan normaali koulupäivä ja sain pidettyä puheeni ruotsin tunnilla. Jännitin sitä vähän ennen kuin pidin sen, mutta se meni ihan hyvin. Tietysti tein kasapäin kieli virheitä, mutta toivon, että ihmiset suurinpiirtein ymmärsivät mitä yritin kertoa. Puheeni kesti liian pitkään (10min), mutta toivon ettei se haitannut kauheasti. Koulujen eroista on aika vaikea kertoa viidesää minuutissa ja kymmeneenkään minuuttiin en todellakaan saanut kaikkea. Voisin puhu aiheesta vaikka koko päivän, enkä siltikään varmaan olisi kertonut kaikkia eroavaisuuksia. Onneksi puheita on tullu pidettyä Suomessa aijemmin, niin lopulta tän puheen pito ei jännittäny niin kauheesti kun oletin. Mä oon aika ylpee itestäni, et uskalsin pitää ton puheen kokonaa ruotsiks ja muutenki puhua yksin luokan ees. Mulle onneks esiintyminen ei oo sillee ongelma ja tykkäänki siitä aika paljon, niin ehkä senki takia puheiden pito on ihan kivaa.

Tänään siis ei oo oikeesti tullu tehtyä paljon mitään. Päivällä täytin mun kummitädiltä saamaa keittokirjaa uusia ohjeita. Muuten oon vaan makoillu ja jutellu kavereitten kanssa Whats Appissa. Mä ootan ihan innoissani huomista Iidan näkemistä! Nyt vaa mietin, et mitä kaikkee kerkeen näyttää niin lyhyessä ajassa.

3 kommenttia: