tiistai 23. syyskuuta 2014

Dag 39



Hej!

Tänään tulin taas ennen enkun tuntia koululle vähän kirjottelemaan ja tekemään koulu juttuja. Tossa viereisellä käytävällä joku soittaa kitaraa ja se sai mut tajuu kuinka paljon mä kaipaankaan soittamista. Mä oon Suomessa niin tottunu pianon tai kitaran soittamisee aina kun siltä tuntuu, mut nyt mulla täällä ei oikein oo mahollisuutta. On tuolla länkenissä eli sellassessa koulun oleskelutilassa erittäin epävireessä oleva piano. Harmi, ettei sitä voi soittaa kunnolla, koska korvat ei kestä sen kuuntelemista. Muuten olisinkin varmaa tullu aina koululle vähän soittelemaan pianoa. Kitaran ottamista mukaan tänne mä mietin, mut sit aattelin säästää mu huonekaverin korvia. Nyt kun sitä huonekaveria ei kuitenkaan oo tullu niin oon taas miettiny kitaran hankkimista tänne.

Mun hyvä ystävä on siis parin viikon päästä tulossa pika visiitille Upsalaan ja samalla voisin saada juttuja Suomesta. Nyt oon miettiny käsityöjuttuja ja kitaraa, mut sit aattelin et niiden tuominen  voi olla aika työlästä, joten pitää nyt kattoo. En ees tajuuu, et mä nään Iidan ihan pian! Siihen ei oikeesti oo kauaa ja voidaa vaihtaa pikaset kuulumiset ihan kasvokkain, eikä vain skypen kautta. Oon kyllä kaivannu yhteisii hetkiä tosi paljon. Mun poikaystävä on tulossa tänne omalla syyslomallaan ja mä oon siitäkin innoissani. Voin muutaman päivän aikana vähän esitellä Upsalaa ja kuulen kuulumisia Suomesta. Oon jo ruvennu vähän suunnittelee, mitä kaikkee aijon näyttää ja mitä kaikkee voitas tehä sit täällä.


Mä oon tulossa Suomee omalla syyslomalla muutamaks päiväks. Mä päädyin tähän siks, ettei mulla oo viel oikee ystäviä täällä ja lomasta ois tullu aika yksinäinen, jos oisin sitä asuntolassa yksikseni viettäny. Onneks nyt voin viettää lomaa perheen ja ystävien kanssa Suomessa. Aijon kyllä käyä moikkaamassa isovanhemmat ja kaikki ketä nyt vaan niinä päivinä kerkeen. Mä aattelin et oon keväällä sitten enemmän täällä, enkä tuu käymää suomessa kun vanhojentanssit kattomassa. Keväällä on luultavasti enemmän kavereita ja tekemistä kun tuntee ihmiset paremmin.


Tuntuu hassulta et tuun käymää Suomee syyslomalla, johon ei oo kauheen kauaa. Sillon oon ollu tääl jo 1/4 mun vaihosta, ja nyt tuliki paniikki etten oo oppinu viel tarpeeks kieltä. Siis tottakai mulla on sen jälkee viel monta kuukautta aikaa oppia, mut silti must tuntuu, etten oo oppinu viel oikee mitää ja et kielitaito jotenki junnaa paikallaan. Päätin et rupeen oikeesti vapaa-ajalla käyttämään ruotsia, illalla juttelinki kavereitten kaa på sevenska. Mä oon nyt lukenu mun vanhoi ruotsinkirjoi ja ruotsiks kirjoja muutenkin. Lisäks oon kuunnellu ruotsinkielistä radioo ja lukenu lehtiä. Nyt mä oikeesti aijon panostaa tän kielitaidon paranemisee. Mä oon yrittäny nyt puhua enemmän ruotsia ja aijon tehä sitä vieläkin enemmän, jotta sit opin oikeesti ruotsia ja jotta nää ihmiset oppis tuntemaan mut myös paremmin. Oon miettiny myös alkaa vähän kirjottelee tännekki asioita på svenska.


Muistoja viime kesästä Annikan (oik.) ja Iidan (kesk.)kanssa.
Multa on kysytty myös, et mitä mä aijon jouluna tehä. Mä en vielä oikeestaan tiiä, se on ihan auki viel. Toivoisin et ystävystyisin johonkin niin hyvin et voisin viettää ruotsalaisen joulun, muuten mä sit tuun Suomee jouluks. Yksin en ainakaan joulua halua viettää. Siihen on onneks viel aikaa ja on aikaa tutustua ihmisiin. Pikkuhiljaa se sosiaalinen verkosto syntyy. Se on kyllä totta, et on helppo saada sellassia tuttuja joita moikkaa, mut sit ihan ystävien saaminen on vähän hankalampaa.
Mulla on tänään matikan koe ja se on eka koe ruotsissa. En tiiä yhtää illanen koe se tulee olemaan, mutta siis ajallisesti se on vaan ihan matikan tunnilla eli ei samalla systeemillä kuin meijän koeviikon kokeet (3h pitusia siis). Vähän jännittää, vaikka ihan helppo asia sinänsä on mut en vaan osaa kaikkia sanoja ja nyt mä tajusin unohtaneeni sanakirjankin kotii. No katotaa miten menee, kun enhän mä saa numeroita, joten ei se niin vakavaa oo. Silti itteni tuntien pyrin opiskelemaan ja oppimaan asiat ihan samalla tavalla kuin suomessa, enkä ajatellut vain istua tunneilla mitään oppimatta. Mä en oikeastaan saa oikeen mitään varsinaista hyötyä täällä käymistäni kursseista, mutta joskus tulen kuitenkin opiskelemaan samat jutut, joten miksen tekisi sitä jo nyt. Toki joissain aineissa oon jo käyny asiat, mut muistuupahan ainakin uudestaan mieleen asiat.

Täällä eilen oli jo tosi syksynen ilma ja tuuli kovasti. Tänää aamulla oli ihan aurinkoinen ilma, mut nyt kyllä just sato pienen kuuron tossa. Tähän mennessä ilmat on ainakin ollu tosi hyvät vaikka syksyä kohti ilmat alkaa viilentyäkkin. Toisaalta se on hyvä juttu, koska pääsen käyttämään kaikkia ihania villapaitoja ja muita lämpimiä vaatteita. Saan myös käyttöön ihanan syystakkini, jonka ostin just ennen ku tulin tänne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti