perjantai 5. syyskuuta 2014

Dag 21

Hej!


Sain tän koneen eile, joten kirjottelu ja kuvien laitto on nyt helpompaa. Kävi hyvä tuuri, että sain ihan uuden koneen, kun täällä vaihdettiin just tänä vuonna oppilaskoneet. Vähän on opettelemista uuden koneen kaa ja kun tän kieli on ruotsi niin asiat pitää opetella.



Mä en voi tajuu et tääki viikko on menny näin nopeesti! Sain täl viikol kirjeitä Suomesta, mikä on ollu tosi kivaa. Must kirjeis on jotenki sellai ihana vanhanaikai tunnelma ja niistä jää jotain ihan konkreettista käteen toisin kuin tekstareist yms. Toki siis juttelu näil nykyaikasil menetelmilki on tosi kivaa ja on hienoo, et on mahollisuus olla näin hyvin yhteyksis Suomee. Nyt täl viikol on tullu jo vähän ikäväki. Aijemmin on ollu niin paljon kaikkee uutta ettei oo ollu aikaa ikävään. Onneks kuitenkin mä tiedän, että mun läheiset on Suomessa ja saan helposti kuulla niitten kuulumisia. Ei oo kuitenkaa tullu oloo, et haluisin kotii vaan oon tykänny täällä olemisesta tosi paljon.



Nyt oon oppinu koulun sillee, ettei tarvii kattoo joka tunnin jälkee karttaa. Tää koulu on kyllä tosi sokkeloinen ja on sata rappusta sekä käytävää. Nyt löydän onneks oman kaapin ja luokat helposti. Toi kaappi on helpottanu kyllä luokkien löytämistä, kun joka tunnin jälkeen käydään kaapilla ja siitä suunnistetaan luokkiin. Lemppari aine tanssin lisäks on liikka. Siellä tulee tutustuttua ihmisiin paraiten ja tehtyä yhteistyötä. Must on tosi kiva et tytöt ja pojat on samas ku sillee tulee monipuolisesti eri lajeja.



Kielitaidon oon huomannu kehittyneen sillee, että ymmärrän paremmin puhetta ja saan selvää. Tietysti ihmiset joutuvat vielä toistamaan asioita tai kertomaan samat asiat toisilla sanoilla. Aktiivinen kielitaito ei ole vielä kovin ollu käytössä, joten se ei ole kehittynytkään vielä. Ensi viikolla aijon kyllä kysellä vähän asioita ja yrittää puhua enemmän. Olen huomannut, että välillä hiljaa oleminen ja kuunteleminenkin on ihan terveellistä. Suomessa tulee pälätettyä niin paljon, että hiljaa oleminen tuntuu ihan oudolta. Yksin oleminenkin on tullu nyt paljon helpommaks ja huomaan viihtyväni myös yksin. Itsestä oppii uusia asioita ja yksin ollessa saa rentouduttua kunnolla sekä tehdä asioita joita itse haluaa.

Tässä vielä joitakin kuvia Upsalasta:
tuolla parvekkeella oli hääpari ja ne vilkutti ton joen yli tänne kadulle :D





noissa valkoisissa kivissä oli parien nimiä ja päivämääriä













Noita tiekylttejä on jokapaikassa ja must ne on tosi kivan näkösii

Kaikkee sitä näkeekää ku kurkkaa ikkunasta ulos :)
Mä kyllä tykkään tästä kaupungista NIIN paljon!!! <3


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti