perjantai 12. syyskuuta 2014

Dag 28

Hej!

Nyt on menny viikko siitä ku viimeks kirjottelin. Mulle ei oo tapahtunu mitää erikoisempaa, niin ei oo ollu mitään mistä kirjotella tänne. Nyt alkaa arki rullata ihan normaalisti eli oon tottunu jo pikkuhiljaa elämään täällä. Oon huomannu, etten oo enää niin väsyny aina koulupäivien jälkee ja muutenki tää elämä sujuu aika lailla samojen rutiinien kanssa.
 

Viime viikonloppuna siivoilin ja tein sellassii perus kotihommii. Mulla alko myös baletti sunnuntaina ja se eka tunti oli aika samanlainen kuin se testikerran tuntiki. Käytii läpi oikeita asentoja ja oikeiden lihasten löytämistä. Se on yllättävän haastavaa saada just oikee asento ja oikeet lihakset käyttöö. Sit iltapäivästä mulla oli streettiä ja siel jatkettii samoi juttui ku ekalla tunnillakin.

Tällä viikolla tapasin yhden tutun, joka asuu täällä Upsalassa. Oli ihan kiva vaihtaa kuulumisia ja puhua vaihteeks Suomea. Mullekki tuli vähän tekemistä näin vapaa-ajalle kun vielä aluksi ei mulla paljon tekemistä oo ollu.
Tässä koulunpihaa

Meillä oli koulukuvaus eilen. Siinä otettiin normaalit kuvat istualtaan, mutta sitten toisessa kuvassa sai poseerata ja tehdä ihan mitä halusi. Itse olin niin häkeltynyt tästä, että lopulta vain seisoin siinä toisessa kuvassa. Yks mun luokkalainen poika otti sellassen hyppylauta jutun sen kuvauspaikan vieree ja hyppäs siihen kuvaa. Näytti aika hauskalta ja toivottavasti nään millai kuva siitä tuli. Luokkakuva oli aika samanlainen ku Suomessakin, mutta viimesessä kuvassa kaikkien piti poseerata tai ilmeillä hauskasti. En tajunnu tässäkään kuvassa tarpeeks äkkiä ajatusta, joten päädyin häkeltyneeseen ilmeeseen. En tosiaakaa tiiä millassii kuvii tuli. Täällä on myös vissiin sellai vihko, missä on kaikkien lukioiden luokkakuvat samassa. Aika erikoinen järjestelmä, mutta ihan hauska tavallaan.
Mun kaappi on toi reuimmainen alhaalla

Sisäpiha :D ei kauheen hyvä kuva mut kuitenki

 

 

Tällä viikolla oon opettanu luokkalaisille vähän suomea. Opetin ihan perus lauseen: "Minun nimeni on...". Se oli yllättävän vaikee näitten oppia ja sanoa oikein, mutta kyllä se aika hyvin lopulta tuli. Mun kaverit yritti keskustella suomeks mun kaa sillee, että käytti google kääntäjää. Oli kyllä erikoisen kuulosta suomea, mutta kyllä mä ymärsin. Nää kyseli multa asioita ja vastasin sitte niihin på svenska. Oli kyllä hauskaa kuunnella kun nää tavas suomea ja naurettii vedet silmissä keskustelun päätteeks. Must on kyllä hauskoja sanoja, joita nää osaa suomeks: esim. suunnistaa, moi, yksi, kaksi, kolme, minä rakastan sinua, lakritsipiippu, hampurilainen ja grillihiili.

Tässä vähän kuvaa koulusta sisältä

Tos on akvaario kulmassa ja otai eläimii vitriinis. Oikeella on labraluokat


Mulle on muuten nyt tullu kans vähän kouluhommia. Pitäs tehä puhe ruotsiks, kahen sivun pitui My English essee, kasvi esitelmä kallioimarteen lääkevaikutuksista ja kemian labra raportti. Mä oon kirjottanu puheen melkee valmiiks ja kallioimarteesta oon ettiny tietoa. My English essee on ihan kesken enkä oo oikee tajunnu ohjeita. Kemian raportin kanssa on pieni kieli ongelma, kun en ymmärrä mitään labrassa tehtävistä jutuista, enkä muutenkaan osaa sitä sanastoa. Ohjeiden ymmärtäminenkin oli aika haastavaa, vaikka mun kemian ope käänsikin kivasti ne ohjeet kääntäjällä suomeks. Ongelma on vaan, ettei se kääntäjä oo kovin laadukas ja se sanasto on tosiaankin aikas haasteellista. Muuten täällä on menny tosi hyvin ja tykkään edelleenkin tosi paljon olla täällä.

Käytävä



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti