lauantai 13. syyskuuta 2014

Dag 29

 Hej!

Eilen olin koulun jälkeen vielä tanssahtelemassa koululla yhden mun tanssikaverin kanssa. Sain tehtyä vähän alkua meijän tulevaa halloween tanssiin.  Mulle kaikkein vaikein osuus tanssien tekemisessä on sen biisin valitseminen. Kyllä ne liikkeet sitten siihen musiikkiin tulee, mutta mä oon toivoton kappaleiden kanssa. Jotkut tykkää tehä ensin sarjaa ja sen jälkeen kattoo jonku biisin mihi se sopii, mut must siin musiikis on joku juttu, minkä takia se pitää valita ekana. Mä tanssin yleensä aika paljolti uutta sarjaa tehdessä niitä liikkeitä mitä ensimmäisenä tulee mieleen ja millanen fiilis on.

Tässä kuvaa vähän mun kauppa matkasta. Mä oikeesti luulin asuvani kaupungis :P
Tänää kävin aamulla kaupassa ja samalla hain paketin, jonka olin perheeltä Suomesta saanu. Aamupivä meniki sitte Etlaria ja Cosmoa lukiessa sekä omppuja syödessä. Oli kyllä kiva lukee vähän uutisia Suomesta ja suomeks. Täällä kun mulla ei oo telkaa eikä tuu lehtiä, niin mä on ihan ulkona uutisista ja maailman tapahtumista. Nyt huomaa miten tärkeeks mullekki on tullu uutisien kuuntelu ja sellai perus tietoisuus maailman tapahtumista. Nyt pitäs keksii toinen keino uutisten lukemisee ja asioista selvillä olemisee. Onhan netissä tietty lehtiä,  joita vois seurailla tai katella uutisia koneelta.
Tällänen paketti tuli Suomesta <3

Sitte tein taas vähän nuudeliwokkia. Mä oon jotenki tosi rakastunu wokkeihin, kun niihin saa laitettuu melkeen mitä tahansa. Mä tykkään paljon kasviksista (joita en tuoreena pysty  syömään allergioitten takia), niin sinne tulee aika usein porkkanaa, parsakaalii, kaalia, paprikaa tms. Kasvisten lisäks laitan yleensä nuudeleita, kanaa tai tonnikalaa. Must siit tulee ihan hyvä ruoka, vaikka maustanki sen yleesä vaa sillee, et paniikis isken sinne mausteit mitkä ekana kätee osuu.
Siinä tän päivän annos. Ei kovin taiteellinen kuva mut kuitenki. :D


Iltapäivästä mä lähin keskustaa, kun tänää siel oli kulturnatten. Se on sellai vähän niiku taiteet meillä Suomessa. Täällä museot, galleriat ja toi kirkko oli esimerkiks auki ja siel sai käyä kiertelee. Mä kävin tutustumassa vähän Upsalan kulttuuriin ja oli kyllä tosi mukavaa, vaikka yksin olinkin pyörimässä. Ihmisiä oli liikkeellä tosi paljon ja varsinkin lapsiperheitä. Toreilla ja aukeilla oli erilaisia esityksiä: tanssia, musiikkia yms. Myös ruoka kojuja ja herkkuja myytii ympäri katuja. Keskusta oli eristetty kokonaan autoilta ja ihmisiä oli tosi paljon liikkeellä pyörillä.  Ite päädyin kattomaa yhen gallerian ja museon läpi ja Upsalan ihanssa kirkossa kävin sisällä. Siellä oli lapsikuoro ja ne laulo aivan mahtavasti, en ees tajuu, miten niin nuoret laulaa niin hyvin. Jäin sinne kuuntelemaan ja mietiskelemää hetkeks. Tykkään kyl siit kirkosta tosi paljon, kun se on niin hieno ja muutenki jotenki tunnelmallinen.  Päädyin myös ostamaan juttuja (ruokaa pääasiassa): paistettuja nuudeleita ja niitä sokeri paahdettuja manteleita tai mitä onkaan, jugurttimarja- smoothien sekä sellassen mattakynsilakan, josta oon haaveillu jo pitkää.
Ihana marja smoothie :)

Tuolla oli jotai bändejä soittamassa.

Tässä taas tää ihana kirkko ulkopuolelta


Ja tässä vähän sisäpuolelta :D

Tää oli sellassesta labrateatterista tai miksikäs sitä nyt sit kutsutaan. Aika erikoisen mallinen oli mut hauska idea :D

Paistettuja nuudeleita, nams.

Siinä mainitsemiani pyöriä.

Tanssiesitys

Kävin ostamassa myös tiistaille leffalipun ”If I stay” leffaa, jonka haluun nähä ja mun on pitäny pitkää lukea se kirjaki. Mä yritin yks päivä ettiä sitä kirjaa meijän koulun kirjastosta, mutta täytyy maanantaina vaikka koulun jälkeen uudestaa metsästellä sitä. Mulla ens viikon tiistaina ei siis oo kouua, kun meijän yks ope on abien kanssa jollain retkellä ja sit ois ollu vaan matikan tunti, joka siirrettiin toiselle päivälle. Ajattelin et vois tiistaina tulla vähän keskustaa taas pyörimään ja kattelemaan jos löytys, joku kiva nettikahvila jotta voisin tehä vähän kouluhommia ja tietty kirjottaa blogia. Täällä Upsalassa on kyllä paljon kahviloita, kun ruotsalaisilla on ihan erilainen kahvilakulttuuri kuin meillä Suomessa. Nuorilla myös on aikaa enemmän käydä kahviloissa kun ei oo niin paljoo läksyy koulussa.
Tälläset lippujen osto automaatit täällä.

Keskiviikkona meillä on koulussa skolkamp eli luokkien välinen kilpailu eri laijeissa. On kolme eri joukkuelajia, 1000m juoksu ja viesti. Mä en ite oo missää lajissa vaan enemmänkin oman luokan kannustusjoukoissa. Ihan hauska idea toi skolkamp, ja sillon koko koulu on kisailemassa eli keskiviikkonakaan ei oo kunnon aineita. Mulla ei siis ens viikko oo kovin raskas, vain kolme kunnon koulupäivää.
Yritin ottaa kuvan noista sadoista linnuista, jotka kököttivät hauskasti ton nosturin päällä.

Nyt on kyllä vähän harmittanu kun ei oo järkkäriä täällä mukana tai oikeastaan en ees omista sellasta, mut Suomessa oon käyttäny siskon järkkärii. Kyllähän tällä kännykällä saa otettua kuvia ja lopulta en välttis kuitenkaa jaksais kantaa järkkärii mukana kaikkialla. Toisaalta sillä sais parempia kuvia ja saisin vähän itestäniki kuvia tänne. Tänää yritin ottaa kuvia jonkun verran ja toivottavasti niistä välittyy toi tunnelma mikä täällä on. Oisin halunnu laittaa enemmänki kuvia täst päiväst, mut taas vaihteeks tää teknologia ja mun netti ei suostu yhteistyöhön, joten pitää olla iloi et sain tänki postauksen ylipäätää tehtyä. :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti