maanantai 15. syyskuuta 2014

Dag 31

Hej!


Tällänen löyty kenkäkaupan oven yläpuolelta.

Mä en tajuu, miten nopeesti tää aika menee, nyt oon ollu tääl jo kuukauden! Ajan kulkua oonki päivitelly melkee jokaises postaukses, mut se vaan on totta, et nyt aika on lentäny kauheeta vauhtia. Mun vaihosta on jo ohi 1/10 eli yheksän kuukautta enää jäljellä. Tähän mennessä on ollu tosi kivaa ja oon tykänny paljon täällä olemisesta. Toivottavasti tulevat kuukaudet ovat vähintäänkin näin kivoja kuin tää eka. Nyt pikkuhiljaa oon tutustunu ihmisiin paremmin ja pitäis keksiä uutta tekemistä vapaa-ajalle, kun oon tottunu jo täällä asumiseen. Mä aattelin ettiä jostain käsityökaupan, josta vois ostaa lankaa ja puikot, ja alkaa piiitkästä aikaa vaikka vähän neulomaa jotain ensi talvea varten. En oo tehny käsitöitä vähään aikaan ja nyt tuli sellai fiilis et vois ottaa uudestaan vanhat taidot käyttöö. En kyllä tiiä yhtään mitä aattelin tehä, tai edes mitä osaisin tehä, mut katotaa mitä mä keksin.
En malt odottaa, et pääsen lukee noita.

Mä oon nyt lukenu ne kaks kirjaa "Divergentin" ja  "Insurgentin". Tänää kävin kirjastos lainaamas kolmannen osan toho sarjaa ("Allegiant") ja sit lainasin enkuks "If I stay" kirjan, kun aattelin et enkkuaki vois vähän kehittää. Suomeksihan täältä ei paljon kirjoja saa, mikä on ihan hyvä juttu, kun tulee käytettyä muitakin kieliä -enhän mä täällä muutenkaan oo suomea oppimassa. Viime vuonna luin ihan liian vähän kirjoja, mut Suomen lukiossa aikaa menee sikana kouluhommii. Kun kouluu varten pitää olla nenä kiinni koulukirjoissa, niin ei oo enää innostanu lukee muitakaan kirjoja. Pienempänä mä luin satoja kirjoja vuodessa, mut viime vuonna luin ehkä 10 kirjaa ja puolet niistä oli koulua varten. Suorastaan hävettää, miten vähäiseks lukeminen on jääny, mut onneks täällä voin muuttaa asian. Mulla on nyt enemmän aikaa lukea ja se oon ihan hyvää tekemistä tylsille illoille kotona.
Tässä tää mun uus ihanuus.

Eilen oli pyykkitupa ja aina väleissä lakkailin kynsiä. Mä pääsin nyt käyttää sitä uutta lakkaa, josta oon ollu ihan innoissani. Kynsistä tuli tosi kivat kunnes pilasin ne. Harmittaa aina kun tuntien työ menee hukkaa, mutta ei sille mitään voi kun on tällänen sählä. Mulla riittää keskittymiskyky just siihe kynsinen lakkaamisee, mut se kuivumisen odottelu on tuskallista. Mä kun tykkää puuhastella kaiken laista ja sit ku pitäs olla vaan niin ettei kynnet vaan mee pilalle, ni se tuntuu ihan mahottomalta. Paikallaanolo vaan ei oo mun juttu, pitää päästä liikkumaan. Mä en tiiä miks mä kuitenkin aina päädyn lakkaamaan kynsiä ja tykkäänki siitä paljon. Mulla toi kynsilakkakokoelmakin oon aika laaja (tai no riippuu vähän mihin vertaa), silti aina kaupoissa kuolaan uusien lakkojen perään. "Ei mulla tota sävyä vielä oo ja aina yks lakka mahtuu kokoelmaan".
Yllättäen oikee käsi on parempi kun vasen käsi. Yleesä toistepäin mut nyt pilasin vahingos ton vasemman käden kynnet.

Sit oli taas treenit ja baletissa me jatkettii juttuja. Opin lisää asioita ja oon kyl tykänny tosi paljon tosta baletista, kun saa tietää tarkalleen miten pitää tehä liikkeet. Mä kun oon myös vähän perfektionisti jossain asioissa niin on kiva saada tietää onko asento oikea ja oikeat lihakset käytössä. Baletti ei sovi joillekki just "tiukkapipoisuuden" takia, mut must on välil vaan kiva tietää tarkalleen liikkeet. Street on sillee vastakohta tolle, kun se on paljon vapaampaa. Streetissä on toki liikkeet, jotka pitää tehä tietyn lailla, mut siin on silti paljon enemmän vapautta. Esimerkiks jos jaloilla pitää tehä tietty juttu niin ite saa päättää mitä käsillä tekee. Streetissä ei myöskään keskitytä tiettyjen lihasten käyttöön niin paljon, enemmänkin siihen et iike näyttää hyvältä yms.(;ei oo niin väliä, onko se nilkka nyt varmasti oikeaan suuntaan). Mä kyllä tykkään molemmista lajeista vaikka ne niin erilaisia onki. Niissä pääsee kehittää eri juttuja, mikä must on tosi hyvä ja kehittyy monelta osa-alueelta eikä vain yheltä.

2 kommenttia: