keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Dag 103

Hej!

Tänään oli ollu yöl ekat yöpakkaset ja en meinannu saada sen takii mun pyörän lukkoo auki, mut onneks siin on myös se avain systeemi, niin sain sen auki. Tänää aamusta oli myös tosi sumusta eikä nähny kovin kauas sen takia. Tänä aamuna oli siis vähän viileempi ilma, mut ei onneks kuitenkaan ihan hirveen kylmä. Täällä nää ilmat on kyl ollu tosi paljon lämpösempii ku vaik siel Lahdessa. Täällä tota luntakaan ei oo viel tullu ja nyt ekojen yöpakkasten jälkee saattais ehkä olla mahollista pikkuhiljaa ootella ensilumia. Mä kyl pikkuhiljaa ootan jo talvea, kun tykkään tehä kaikkii talvijuttuja. Tosin tänä vuonna en tiiä mitä kaikkee pystyn tääl Upsalas tehä. No onneks tuun kuitenki lomilla taas Suomee ni pääsen laskettelemaan yms. 

Mä oon unohtanu kertoo, et meijän luokalle on tullu uus tyttö. Se on ollu vissiin ykköselläkin täl luokalla ja nyt tuli takasin. Hänen laji on sulkapallo ja vaikuttaa ihan mukavalta. Vähän vahvistusta tyttöjen puolelle kun nyt meitä on yhteensä kaheksan tyttöö ja 19 poikaa. Okej, onhan se viel aika iso poikaenemmistö, mut must meijän luokka on tosi mukava. Mä en kyl vielkää osaa kaikkien nimiä, vaikka oon yrittänykki opetella. Kaikki ytöt mä nyt osaan ja vissiin noin puolet pojista, mut silti on aika paljon niit joiden nimet ei vaan jää mieleen. No onneks mul on viel aikaa opetella. 

Mä tajusin eilen, et tänä sunnuntaina on jo eka adventti! Mä en oikeesti tajuu mihin tää aika sujahtaa. Kohtahan se on joulu ja kaikkee. Apua sentään ku tän vuoden puolella en oo tääl Ruotsissa enää kovin montaa päivää. Niihin päivii mahtuu kyl aika paljon kaikkee ku on tosi monis aineis kokeita ja palautettavii juttui. Mä en oo ees itseasias varma kaikista jutuist mitä mun pitäis palauttaa, mut eiköhän se selvii. Mun ruotsin taidot alkaa pikkuhiljaa vahvistuu ja nyt ruotsin puhuminen ei oo enää niin hankalaa, vaikka mult puuttuuki ihan liian paljon sanoja. Oon huomannu nyt et ajattelen välillä ruotsiks ja saatan sanoo jotai juttui ihan vahingos ruotisks. Ruotsin ymmärtäminen ei oo enää kovin hankalaa ja ymmärrän kyl aika hyvin mitä ihmiset puhuu tai ainaki osaan poimii sielt ne sanat joita en ymmärrä. 

Tänää mul on matikkaa, kemiaa ja ruotsia. Ruotsissa me käyää näit sukukieliä ja niitä Kuunneltii viime tunnilla päitkiä norjasta, tanskasta, islannista ja suomesta. Oli kyl tosi hauska kuunnella niitä vaikka en ymmärtänykkää kovin monista mitään. Nää ymmärs vissii aika paljon norjasta ja vähän tanskasta ja islannista, muttei tyylii yhtää suomesta. Mä ymmärsin koko tarinan, mut se oli kyl tosi huono esimerkki suomenkielestä, koska se oli vanhaa suomee ja sen lisäks murteel puhuttu. Täytynee ehkä vinkata opelle jotain muuta pätkää, jonka se vois jatkos näyttää. Tänää käyää vissii enemmän norjankielen juttuja ja oon kyl aika innoissani siitäkin, koska norjakin kuulostaa tosi kivalt. Me ei harmi vaan käyä suomenkieltä sen erikoisemmin. Oon mä päässy jo opettaa kyl kavereille vähän suomee, kuten "minä haluan..." tai "minun nimeni on...". Toi minä haluan oli siihen, et Johannes halus oppia sanomaan "minä haluan grillihiiliä", koska hän osas jo grillihiili sanan. Mul on aina naurussa pidättelemistä, kun nää yrittää puhuu suomee. 

Mut nyt mun matikan tunti on alkamassa joten heippa hei! Hyvää päivän jatkoo kaikille ja varsinki niille joil loppu koeviiko. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti