perjantai 7. marraskuuta 2014

Dag 84

Hej!


Tiistaina tulin vahingossa vähän liian aikasin kouluun, mutta sitte tein koneella juttuja ja se aika menikin aikas nopeesti. Sitten mulla oli enkun tunti ja siellä tehtiin taas sellanen quiz juttu. Sen jälkee oli kemian tunti ja sillä tunnilla käsiteltii substituutiota tai jotai sellast. Se on vähän outo juttu kun en ihan kaikkee ymmärtäny, mut kyl mä jotain. Sitten oli ruokailu ja sen jälkeen matikkaa, jossa me käsitellää tällä hetkel noita derivaatta juttuja. Sit oli tunnin pitunen välkkä ja sit bilsaa. Koulun jälkee mä luin Oliveria ja yritin saada sen luettua loppuun. Illalla kuitenkin jäi joku parikymmentä sivua ja aattelin lukee ne keskiviikko aamuna, kun mä meen kouluu vast 10:30.

Keskiviikkona mä luin aamulla sit sen Oliverin loppuu ja sit menin kouluu. Meil oli ihan normaali koulupäivä ja ruotsintunnilla mä alotin sen tekstin kirjottamista. Meidän pitää siis analysoida sitä kirjaa ja huomioida siitä erityisesti ajankuvaus eli miten se kirja kuvaa tiettyä aikakautta. Esimerkiks Oliver Twist kuvaa 1800-lukua ja mun pitää siis analysoida kirjasta ne asiat jotka kuvaa tätä aikaa. Onneks mä oon lukenu sen kirjan aijemmin suomeks ja tiiän muutenkin sen tarinan aika hyvin, jotta voin sitten tähän tekstiin kirjoittaa jotain ihan asiaakin. Muuten olisi ollut hieman vaikea kirjoittaa mitään, koska rehellisesti sanottuna kirja oli aika vaikealukuista vanhaa ruotsia enkä mä siitä paljon ymmärtänyt.

Torstai oli ihan normi päivä ja meil oli liikassa sulkkista ja pingistä. Must oli tosi hassuu, että liikassa on pingistä. Meillä Suomessa ei koskaan liikas pelata pingistä, eikä meijän koulussa varmaan edes  oo pingispöytiä. Täällä pingis on ilmeisesti ihan perus peli ja sitä pelataan vissiin aika paljon vapaa-ajalla. Nää kaikki oli tosi taitavia pelaamaan pingistä ja sit nää pelaski jotain hienoa variaatiota pingiksestä, joka vaikutti tosi hauskalta. Mä ite oon pelannu pingistä vaan tyylii muutaman kerran joillain leireillä.

Meillä sato torstaina ekaa kertaa räntää ja muutenkin oli aikasempaa kylmempi ilma. Koko keskiviikko illan sain kyllä kuulla Lahden lumisateesta ja lähes jokaikinen mun kaveri ilmotti siitä jollain tapaa. Alko ihan naurattaa kun kaikki Suomalaiset on niin innostuneita aina ensilumesta, vaikka se tulee jokaikinen vuosi. Tietysti mäki oon ihan innoissani siitä ja olisin varmasti kertonu kaikille jos täällä ois tullu lunta. Mä tykkään tavesta tosi paljon, koska silloin saa lasketella, hiihtää, luistella, pyöriä muutenkin lumessa ja kaikkialla on tosi kaunista. Muutenkin talvella saa polttaa kynttilöitä (paitsi mä en täällä Ruotsissa saa tehdä sitä) ja muutenki on sellai ihana tunnelma. Toki vähän harmittaa se pimeys ja kylmyys välillä, mut silloin voi onneks olla sisällä ja kääriytyä peittoon, juoda teetä ja vaikka lukea kirjaa.

Ainii, eilen täällä Ruotsissakin oli liputuspäivä ja illalla mä näin ilotulituksia ennen ku menin tanssii. Mä vähän ihmettelin, et mitä nää juhlii tänään, koska Suomessahan oli ruotsalaisuuden päivä, mut en usko et täällä Ruotsissa ne juhlii samaa juttua. Mun huonekaveri oli nähny keskustas sellasen ihmeellisen vihreen valojutun ja ihmeteltii sitä Estellen kanssa, kun hän näytti kuvan siitä. Estellekään ei tienny sen tarkemmin, että mikä erityispäivä oli. Kuitenkin ilotulitukset oli kivoi ja tanssii mennessä kun katoin keskustaa, niin linna ja vissiin konserttitalo oli valastu kivasti eri väreillä.

Tänään oli ihan normi päivä mut mun ei tarvinu tehä bilsan koetta, joten tän tunnin sain olla kirjastossa kirjottamassa blogiin ja tekemässä kouluhommia. Mun luokkalainen yks poika sano et tällä hetkellä haluis olla mä koska mun ei tarvii tehä tota koetta. Mä lohdutin sitä kuitenki sanomalla, et mä oon jo Suomes opiskellu samat asiat ja tehny kokeen tosta aiheesta. Lisäks hän ei varmasti haluis olla minä enää ens vuonna, kun palaan Suomen kouluun takaisin.

Nyt sit oon täällä kirjastossa ja tän jälkee mulla on ruokailu sekä ruotsintunti, jolla pitäs tehä sitä tekstiä lisää. Meillä on jo palautus ensviikon keskiviikkona, joten pitää viikonloppuna kirjottaa toi teksti loppuun. Ton tekstin kirjottaminen ei muuten ois hankalaa, mut mä vaan en osaa vielä ihan tarpeeks sanastoa ja muutenkin sanajärjestys jutut pitäs muistella taas kunnolla. Onneks täs on viel aikaa kirjottaa sitä ja muutenkin kyl se ope tietää ettei mu ruotsi oo täydellistä.

Tänään mä aattelin koulun jälkee käyä kaupassa ja sit voisin vähän opiskella mun vanhoi koulukirjoi. Mä oon nyt jotenki unohtanu ne jonneki kaapinpohjalle, mut nyt taas aattelin ottaa ne esiin varsinkin ku nyt oon saanu tuotuu Suomest lisää kirjoi. Sit voisin jatkaa mun kaulahuivin tekoa, jotta saisin sen joskus edes valmiiks. Ruokaaki pitäis tänää jaksaa tehä ja vois siivoilla ja käyä lenkillä ja ja ja... Kyl mä oon nyt tekemistä keksiny ittelleni, mikä on ihan hyvä juttu. Huomenna voisin käyä keskustassa vähän kaupoilla ja sen sellasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti