maanantai 24. marraskuuta 2014

Dag 101

Hej!

Tänne on nyt vaihettu tälläset kivat syksyset kasvit.


Tänää oon ollu täällä Ruotsissa siis jo 100 päivää! Huiii, tähän sataan päivään on mahtunu kaikenlaista ja sinä aikana oon kyllä kasvanu ihmisenä monella tapaa. Huomaan ajattelevani monista asioista erilailla kuin sata päivää sitten. Täällä mä oon itsenäistyny huimasti jos vertaa Suomessa oloon. Mulla ei täällä oo perhettä joten kaikki pitää käytännössä hoitaa itse. Ei oo ketää joka sanois et nyt pitää siivota tai joka tekis ruuan mun puolesta. Mä suunnittelen päivät etukäteen ja päätän et mitä kaikkee pitää tehdä, eli millon käyn kaupassa, siivoon, pesen pyykkiä, opiskelen yms. Aina ei jaksais mennä käymää kaupassa tai tehä sitä ruokaa mut kyl se vaan on pakko jaksaa, koska ei oo ketää muutakaan joka tekis sen mun puolesta. Tää on tietysti tosi hyvää harjotusta tulevaisuutta varten kun sitten muuttaa omilleen niin pitää nää samat jutut hoitaa. 
Vähän syksysen talvista Upsalaa. 


Ajatuksista sen verran, et nykyään kysyminen ei oo kovin iso juttu ja on paljon helpompi mennä puhumaan tuntemattomille ihmisille ja vielä vieraalla kielellä. Mulla on tietysti vielä paljon juttuja joissa pitäis rohkastuu ja oikeesti vaan tehdä ne pelkäämättä epäonnistumista. Pikkuhiljaa se rohkeus tulee ja päivä kerrallaan sitä oppii juttuja. Monet tilanteet ei tunnu niin pelottavilta kuin sata päivää sitten ja monista jutuista on jo tullu niin arkipäivää, ettei niitä enää osaa edes jännittää. 

Jouluvaloja!
Mä oon viime aikoina nukkunu jostain syystä tosi huonosti, enkä oo meinannu saada unta oikeen millään. Onneks mun aamut ei oo kovin aikasia niin oon kuitenki unta saanu ihan tarpeeks vaikka valvottua onki tullu. Mulla on pyöriny mielessä kaiken laista ja oon ruvennu stressaa kaikenlaisista juista. Ärsyttävää kun mä oon oikeesti kova stressaamaan jutuista ja tulee stressattua ihan tyhmiä asioita. Täällä hetkellä mä oon stressannu tulevan kesän kesätöitä ja lukiota. Mulla ei vieläkään oo oikeesti mitään hajua mihin kouluun oon tulossa sit ku palaan Suomeen. Ärsyttävää on se, etten yksinkertasesti vaan voi mennä vanhaan kouluun. Ois niin helppoo palata tuttuun paikkaan ja olis vain uudet oppilaat, mut ku nyt mulle tulee pakosti uus koulu, opettajat ja oppilaat. Mä oon miettiny, et joo voisin palata Lahen johkuu kouluu ja sit vaa käyä ruotsin kurssit Tipalas, ja samal olla lähellä perhettä ja kavereita. Tähän suunitelmaan on vaan tullu pieniä mutkia, kun mä syyslomalla ollessani tajusin etten oikeesti voi olla Tipalassa edes yhtä kurssia. Mä tulisin oleen kipee koko sen jakson ajan ja mulla noita ruotsin kursseja on vielä aika monta jäljellä. Mä en todellakaan haluu käyä niitä itsenäisesti vaan haluun kyllä opetusta, vaikka nyt oonki tääl vaihos. Sit mä yritin ettii B-vaihtoehtoo, mut en löytäny Lahden läheltä mitään lukioo jossa opetettais pitkää ruotsia. Katoin netistä, et kaikissa Helsingin lukiois opetetaan pitkää ruotsia eli saattaa olla, että joudun menemään vähän kaemmas kouluun. Pitäsi ottaa vaan selvää vähän enemmän noista kouluista: missä ne sijaitsee, että niissä ei varmasti oo hometta ja että voiko niihin kouluihin edes vaihtaa toiselle vuosikurssille. Mä todella toivon, et tää koulujuttu selviäis mahollisimman pian. Tietysti mä myös tiiä, ettei tää asia stressaamalla miksikään muutu, mut joskus ajatukset vaa pyörii päässä eikä niitä saa oikeen millään pois mielestä. 
Lisää jouluvaloja!

Viikonlopusta vielä vähän eli kävin lauantaina kaupungissa ja ekalla kerralla mä unohin lompakon kotii joten palasin hakemaan sen ja sitten toisella kerralla menin kiertelleen kauppoja. En löytäny oikein mitään ja niitä kenkiäkään en löytänyt (mikä sinänsä ei oo yllätys). Sitte keksin, et voisin mennä kattoo sen uuden Nälkäpeli leffan ja sitä sitte meninki kattomaan. Se oli ihan jees leffa, mut ei ehkä maailman paras mut kyl sen katto ihan mielellää. Mä oon luenu ne kirjat joten tietty tiesin valmiiks jo vähän, et mitä tulee tapahtumaan. Sitten leffan jälkeen kattelin vähän kaupunkia ja sit tulin takas kotii. Eilen oli tanssit normaalisti ja siin välissä kerkesi nukkumaan vähän päikkäreitä ja syömään. Loppuillan mä vaan luin Potteria ja rentouduin. Mä sain sen Potterin luettua joten voisin käyä lainaa jonku toisen kirjan kirjastost. 
siinä mun lippu :D

Tänään aamulla oli normisti modernia tanssissa ja siellä taas tehtiin juttja lähellä lattiaa ja opin jotain uusia liikkeitäkin. Meillä oli kyl aika paljon improo tänään mut oli ihan jees. Mulla on nyt vaan jalat ihan kipeet sunnuntain treeneistä ja viel tänkin aamun treeneistä. Sitte oli matikkaa ja meil on ens viikolla tulos matikan koe ja mä oon viel vähän kujal noist jutuist enkä muista niit vanhoi juttui, mut onneks me kerrataa viel täl viikolla. Sit oli enkun tunti, jolla me näytettii se uutislähetys ja se oli kyl aika piinallista kattoo omaa videoo. Muittenkin videot oli hyvii ja hauskoi kattoo. Sit oli ruokailu ja tulin nyt tänne kirjastoo kirjotteleen. Voisin lainata ton "Four" kirjan, joka on Veronica Rohin neljäs kirja ja kertoo vissiin vähän lisää niist aijemmista kirjoista. Sit aattelin, et voisin lainaa jonku leffan illaks, täytyy kattoo mitä täält löytyy. Sit viel voisin käyä kaupassa ja sit pääsen kotii. Hyvää alkanutta viikkoo kaikille ja viel vikat tsemppaukset kaikille viimisii kokeisii. (P.S enää tasan kuukaus jouluaattoo!)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti