lauantai 20. joulukuuta 2014

Dag 127

Hej!

Nyt on aika menny kauheeta vauhtia ja on jo lauantai ja mä oon täällä kentällä oottelemaassa mun lentoa. 
Tälläset jouluvalot :D


Keskiviikkona koulunjälkeen mentiin vielä treenaamaan Salabackeniin sitä tanssia. Meitä tosin oli siel vaan neljä paikalla, mut saatii se esityskuntoon. Treenien jälkee jäätii Tildan ja Julian kaa viel väjän jutteleen ja juteltii kielien eroista ja ruotsin murteista. Se oli hauska kun he kertoivat miten eri puolilla Ruotsia ihmiset puhuvat ja ruotsinkielessäkin on yhtä paljon murre eroja kuin Suomessakin. Tietysti nää Uppsalassa asuvat ajattelevat itse puhuvansa sitä "oikeaa" ruotsia, mutta täytyy kyllä sanoa että täällä puhutaan kyllä tosi selkeetä ruotsia. Sitten he harjoittelivat mun sukunimen sanomista. Se on edelleenin tosi yllättävää, miten vaikea Keskikylä on sanoa. Kuulin mun sukunimen sanottavan ekaa kertaa kokonaan keskiviikkona kun Tilda yritti ääntää sitä. Todellisuudessa se mun nimi kuulostaa tältä: "Keskiigyylä tai Keskikyyllä (myös Keskikukykä, Keskuykänen)" . Etunimen he sanovat "Inkka (tai Inkke, Inke)", mutta silleen suomalaisittain kevyellä ng-äänteellä sitä ei oikeastaan kukaan sano. Näillä ei ole sellaisia tupla konsonantteja eikä paljoa diftongeja tai varsinkin kirjoittaessa ei niin paljon vokaaleja käytetä. Sen takia heistä meidän sanat näyttävät tosi pitkiltä ja vokaaleja näyttää olevan joka paikassa.Toisaalta suomalaiset osaavat ääntää melkein kaikki sanat oikein vaikkei olisikaan aijemmin nähnyt sanaa. Täällä mun luokkalaisilla on ollu ongelmia sanoa oikein joitakin minusta ihan helpoja sanoja kuten "alleler" (alleeli suomeksi). Toki noiden l-kirjainten määrä tossa sanassa voi hämmentää ja he ovatkin sanoneet "alleleler" mutta mulle toi sana oli ihan helppo koska tiesin miten se sanotaan ja kirjotetaan suomeks. 

Torstaina oli aika rento päivä ja mä menin kouluun puol ysiin ja meil oli liikassa paritanssia. Me tanssittii polkkaa, jenkkaa, valssia ja muita perus tansseja, mutta sit oli muutama joita en ollu koskaa aijemmin tanssinu. Kyllä siinä tanssiessa ihan lämmin tuli ja se oli kyl ihan hauskaa. Meillä oli yllättävästi poikia enemmän kuin tyttöjä niin osa pojista joutui tanssimaan pojan kanssa, mutta ei se mitään haitannut. Sitten tanssin jälkeen meillä oli esitys treenit ja kerkesin vain puoleksi tunniksi matikan tunnille. Siellä meijän oma ope oli järjestäny julmysin eli meil oli kynttilöitä ja jäätelöä, karkkei ja muuta hyvää. Sitten kateltiin hauskoja videoita netistä ja oli sellai rento tunti. Sen jälkeen menin syömään ja sit meikkasin pikasesti ja sen jälkee taas esitys treeneihin. Meille tuli Julian kaa sellaset punaset rusetit ponnareihin sillee cheerleading tyylillä ja sit saatii meijän disco-cheertanssii sellaset punaset pompomit. Eka esitys oli yhelt ja toinen kahelta ja ne meni ihan hyvin. Pieniä virheitä ja eritahtisuuksia tuli mut muute oon kyl tyytyväinen. Tätä esitystä ennen oli niin paljon draamaa ja kaikkee sähläystä niin oon jopa yllättyny kuinka hyvin se sit loppupelis meni. Saatii kehuja esityksestä ja oli kyl hyvä mieli sen jälkee. Illalla mä pakkasin loppuu ja siivoilin viel vähän. Estelle oli täl viikon pari yötä ja Herman lähti jo torstaina kotii. 
Heippa Uppsala!

Perjantaina mä heräsin normisti kouluu ja lähin sinne. Sit koululla oli ihan autiota eikä tyylii ketää missään. Mä aattelin eka et kaikki on vaa myöhässä, mut meillä vissiin oli ollu jo kaikista perjantain tunneista vikat tunnit aijemmin. Sit mä tajusin ettei meillä tainnu ollakaan koulua ja lähin kaupan kautta kotiin. En tiennyt, ettei meillä oo tunteja perjantaina koska mä missasin monta tuntia täl viikol noitten tanssitreenien takia. Laskin et olin ollu visiin yhteensä kahella tanssi, yhellä matikan ja kemian tunnilla sekä sit parilla puolikkaalla tunnilla koko viikon aikana. Ja muutenkin oli vaan kolme päivänen viikko niin aika rentoa on ollu. Perjantaina mä sitte kotona siivoilin ja laitoin paikkoja viel kuntoo, vaikka enää ei ollukkaa kauheesti mitään mitä siivota. Tein ruokaa ja rentouduin kunnolla. Torstai-iltana noi oli laittanu kunnolla tohon mun ikkunan ulkopuolella olevaan puuhun jouluvalot. 
Odottelen tässä lentoani :)

Tänään heräsin 6:00 ja sitten tein aamujutut pikasesti. Vein vielä roskat ja katoin kaikki tavarat mukaan ja lähdin juna-asemalle. Oli tosi pimeetä ja vähän pakkasta, mutta muuten ilma oli tosi mukava. Olin juna-asemalla vähän ajoissa, mutta se oli ihan hyvä, koska se tiski mistä oon aijemmin ostanu lipun oli kiinni ja sit mun piti ostaa lippu sellasest automaatista. Eka automaatti ei oikein toiminu, mut toisesta sain sen lipun yllättävän helposti. Sit oottelin puolisen tuntii sitä junaa. Se juna lähti vähän myöhässä, mut kerkesin tosi hyvin tänne lentokentälle. Vein laukun ja sit menin niistä turvajutuista toiselle puolelle. Kaikki suju tosi hyvin ja sit olinki täälllä toisel puolella tosi ajoissa. Kerkesin nyt tosi hyvin kirjottaa tänne blogiinkin ja vielä on parikyt minsaa et päästää koneesee ja vähä vajaa tunti ni lennon pitäis lähtee. Sitten mä oon Suomen puolella noin varttii vaille kakstoista. 

Eipä mulla muuta tällä kertaa. Hyvää joululomaa kaikille niille joilla se nyt on alkanu ja hyvää viikonloppua kaikille muillekin! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti