maanantai 12. tammikuuta 2015

Dag 150

Hej!

Nyt on joululoma loppu ja loman ajan tämä blogi onkin ollut aika hiljainen, mutta nyt kun olen tullut takaisin Ruotsiin, niin on taas aikaa kirjoitella tänne. En ihan ensimmäisinä päivinä kerinnyt tänne kirjoittelemaan, vaikka tarkoituksena olikin.

Minun lomani sujui tosi hyvin Suomessa ja oli kiva nähdä sukua, perhettä ja tietysti kavereita. Minä tulin vähän kipeäksi jouluaattona, mutta silti oli kyllä tosi ihana joulu. Uusi vuosi meni OP:n luona ja oli tosi mukavaa nähdä kunnolla kaikkia kavereita. Lomalla tuli yökyläiltyä aika paljon ja muutenkin mentyä paikasta toiseen.

Tänne Ruotsiin paluu ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, sillä minä myöhästyin lennolta ja jouduimme sitten ostamaan uudet liput minulle. Onneksi oli vielä tilaa illan lentoon ja pääsin tiistaina kotiin tänne Ruotsiin. Illalla olin aika väsynyt matkan takia ja sitten tulikin vain pikaisesti purettua laukut ja sitten syötyä vähän iltapalaa ja sitten nukkumaan. Minä nukuin aika pitkään ja heräsin vasta yhdentoista maissa keskiviikkona.

Yllätyin, että tämän kirjan kirjoittaja onkin ilmeisesti ruotsalainen.
Torstaina alkoi koulu ja aamulla en kyllä oikein meinannut jaksaa lähteä pyöräilemään tuonne vesisateen keskelle pimeyteen. Minulla oli heti aamusta liikuntaa ja me pelasimme pallopelejä joukkueissa. Sitten oli matikkaa ja siinä mentiin trigonometriaan. Kemian tunnilla muut saivat kemian ja bilsan kokeet takasin, viimeisellä tunnilla oli ruotsia, jossa perehdymme tarkemmin skandinaavisiin kieliin. Itse aijon kirjoittaa ruotsinkielestä Suomessa ja siitä pärjääkö pelkällä ruotsilla ympäri Suomea. Koulun jälkeen tein monta tuntia yhtä englannin tekstiä (1076 sanaa), jota se opettaja ei sitten lopulta kerännytkään. Me tehtiin sen sijaan perjantain tunnilla sellainen lyhyt esitelmä teksti. Hieman ärsytti, että olin käyttänyt koko illa tuon tekemiseen ja lopulta olin tehnyt sen "turhaan". Tulipahan ainakin harjoiteltua kirjoittamista ja tutkittua todella tarkasti Harry Potterin tarinaa.

Perjantai meni ihan normaalisti ja koulun jälkeen kävin kirjastosta lainaamassa yhden kirjan "Cirkel". Sitten kotona oleskelin vain ja luin kirjaa. Viikonloppu meni aika samalla tavalla eli luin vain kirjaa ja lepäilin. Sunnuntaina kävin kaupoilla ja sieltä löysin vihdoinkin kengät. En ollut ihan varma tykkäänkö kengistä, mutta ne oli tosi hyvän tuntuiset jaloissa, joten päätin lopulta ostaa ne. Sunnuntaina Estelle toi lisää tavaroita meidän huoneeseen ja nyt se näyttää jo aika kodikkaalta.

Tämä kuva on taas jostain syystä väärin päin. 
Tänään aamulla ei ollut tanssia, koska syksyllä olimme pidentäneet osaa tunneista ja nyt saimme vapaatunnin. Täällä on koko viikonlopun satanut lunta ja nyt sitä on jo aika paljon (varmaan ainakin 15cm). En voinut tänään tulla kouluun pyörällä, koska satoi lisää lunta enkä tiennyt uskallanko ajaa lumessa. Tänään oli siis ensimmäinen kerta kun kävelen koululle ja ei siinä mennyt kuin n.20 minuuttia (olin varannut aikaa 45 minuuttia). Koulussa meillä oli fysiikan tunti, jolla kaikki kertasivat huomiseen loppukokeeseen. Minä en toivottavasti joudu tekemään sitä, koska en osaa oikein mitään enkä ole edes opetellut kaikkia juttuja täällä. Huomenna luultavasti tulen vain biologian labratunnille iltapäivästä, koska fysiikan koe kestää neljä tuntia (8:3012:30). Englannin tunnilla olimme kirjastossa kuuntelemassa ohjeita uuteen Dystopi -projektiin. Me luemme yhden kirjan englanniksi, jonka aihe on tulevaisuus. Sen jälkeen tutkimme aihetta, teemaa sekä kysymystä kirjasta ja lopulta kirjoitamme aineen. Tämä projekti kestää seitsemän viikkoa ja sinä aikana syvennymme aiheeseen ja teemme muistiinpanoja. Kirjoitus tunneilla meillä saa olla oma kansio, joka saa sisältää muistiinpanoja, tehtäviä ja lehtileikkeitä, muuten teksti kirjoitetaan koetilannetta vastaavalla tavalla.

Minulla on nyt täällä Ruotsissa mukana siskoni järkkäri, mutta tajusin vasta täällä, etten voi saada niitä kuvia tänne blogiin. Tässä koneessa ei nimittäin ole sitä reikää muistikortille ja minulla ei ole sitä johtoa mukana, jolla kuvat saisi siirrettyä koneelle. Nyt siis kuvailen järkkärillä kuvia, jotka saan luultavasti vasta kotona Suomessa tänne blogiin. Te joudutte siis vieläkin tyytymään näihin kännykällä otettuihin kuviin. 
Tällaiset kengät tuli tällä kertaa ostettua.
Ainiin, tein vähän niin kuin uudenvuodenlupauksen, että yritän vähentää näitä kirjoitusvirheitä, joita teksteissäni on ihan liian paljon. Osittain kirjoitusvirheet johtuvat siitä, että minulla on kiire kirjoittaa tekstit enkä siksi ehdi tarkistamaan virheitä. Toivottavasti ette kauheasti pahastu pienistä huolimattomuus virheistä. Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti