keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Dag 117

Hej!

Mä pääsin eilen aijemmin kun meillä ei ollukkaan fysiikan tuntia, koska se ope oli kipee. Kotona mä luin kirjaa, jonka lainasin maanantaina. Oikeastaan mitään sen ihmeellisempää ei eilen tapahtunutkaan. Tänään aamulla meillä oli tanssi ryhmän treenit mut paikalla oli vaan minä ja yks toinen tyttö ja puolen tunnin päästä tuli yks lisää, mutta silti puolet ryhmästä ei tullu joten paljon ei saatu aikaan. Meillä on viel vähän kiire ton tanssin tekemisessä, kun ens viikon torstaina oli joulujuhla ja se pitäis esittää siel. No onneks täs on viel viikko aikaa. 

Tällänen kirja tällä kertaa :D

Saatii kemian opelta tälläset kivat piristykset iltapäivään :)



Tänää kaikki pääsee jo yheltä koulusta opettajien kokouksen vuoksi ja sit aateltii treenata tanssia viel koulun jälkeen. Illalla voisin lukee vähän vielä sitä kirjaa ja sit pitäis opiskella myös tohon ruotsin kokeeseen, joka olis huomenna. En kyllä yhtään tiiä teenkö sitä koetta, mutta voisin ainakin lukee noi monisteet läpi. Aiheena meillä täs kokeessa on ruotsinkieli ja kieluperheet, joista erityisesti pohjoismaiden kielet. Ihan kiinnostava aihe ja oonki oppinu uutta esimerkiks norjankielestä. Viime tunnilla me harjoteltii tanskan puhumista ja se kuulosti kyllä aika hauskalta. Suomea nää on harjotellu enemmän luokan ulkopuolella ja eilen Ronja yritti lukee suomeks jotain tekstii ja se kuulosti kyllä aika hauskalta. Kyllä siitä just ymmärs mitä hän tarkotti kun tiesi mitä tekstissä lukee. 

Tälläsiä kuvia löysin joskus facebookista ja must nää on kyllä aika hauskoja. Näistä kyl huomaa miten monipuolinen kieli suomi on. Nää täällä aattelee, et suomi on kyllä tosi vaikee kieli ja ettei sitä pysty oppimaan. Tuntuu välillä hassulta, että mä osaan jotain toista kieltä sujuvasti mitä nää ei osaa. Must tuntuu, et mä oon ollu aina se joka ihailee muita jotka osaa niitä kieliä joita mä en osaa, mut nyt asiat onki vähän erilailla. :D Mun ryhmänohjaaja kysy yhel tunnilla, et alanko mä jo sillee osaamaan ja ymmärtämään ruotsia paremmin. Mä sanoin että mä ymmärrän nyt jo aika paljon, mutta valitettavasti mun oma kielen tuottaminen on vieläkin vaiheessa. Toivon todella, että ens vuoden puolella mä oikeesti opin puhumaan ja käyttämään tätä kieltä sujuvasti. Nyt multa puuttuu vielä ihan liian paljon sanoja ja harmittaa kun en voi sanoa kunnolla kaikkea mitä haluaisin koska en osaa sanoa sitä. Toisaalta mä oon aika yllättyny, että avoimissaovissa ollessani juttelin joillekin tyypeille ja ne jutteli ihan normaalisti. Must olis kiva tietää miltä mun ruotsi kuulostaa näitten ruotsalaisten korvaan. Suomessa kun tietää tosi hyvin jos joku on ulkomailta tai muuten vain on vähän huonompi suomi. Olis kiva tietää, et kuulostanko mä ruotsalaiselta vai kuuleeko ne heti, että tuun Suomesta. Täytynee kysyä asiasta joskus. Testasin muuten ittekseni puhua vähän suomenruotsia ja kyllä tuntu hassulta puhua vähän niiku suomalaisittain ruotsia. En ees meinannu oikeen muistaa miten suomenruotsia äännetää, mut voisin testata ymmärtääkö mun kaverit jos puhun suomenruotsia. :D
Ainii ja päivän haasteena on kuunnella oikeasti, mitä toinen sanoo. Jätä se kännykän näpräys ja kuuntele oikeasti, mitä sillä toisella on sanottavana. Mikä sen tylsempää kuin toistaa sama juttu sataan kertaan toiselle, vain koska toinen ei ole keskittynyt kuuntelemiseen vaan on näprännyt kännykkää. Läsnä olo ja kuunteleminen ovat tosi tärkeitä juttuja, ja nykyään vähän liiankin harvinaisia. 

Mut hei enää 14 päivää jouluaattoon!!! Ja vaan 10 päivää kun mä tuun sinne Suomeen lomaileen. 

2 kommenttia:

  1. Moi!

    Rupesin miettimään tätä kieliasiaa taas :-D Nykyään kun tapaan uusia ihmisiä, niiden on tosi vaikee paikantaa mistä oon kotosin. Kyllä ne jonkin ajan jälkeen tajuaa ainakin etten ole ruotsalainen, mutta ei useimmat Suomea ainakaan heti ekana arvaa! Oon kuullu veikkauksia kuten Norja ja Islanti XD Mustaki suomenruotsi kuulostaa nyt tosi hassulta ja tuntuu oudolta puhua sitä välillä... :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, joo :D Sun ruotsi kuulostaa kyllä tosi hyvältä, ainakin kun aijemmin oon kuunnellu sun videoita ja se on varmasti kehittynyt vielä paremmaksi syksyn aikana.

      Poista