maanantai 8. joulukuuta 2014

Dag 115

Hej!

Tää viikonloppu menikin tossa, enkä oikein päässy kirjottamaan. Viikonloppuna oliki sitten Suomen itsenäisyyspäivä. Toivottavasti teillä oli mukava itsenäisyyspäivä. Miten te muuten juhlitte sitä? Mulla ei täällä ollu mitenkään ihmeellinen päivä. Mä lepäilin melkein koko päivän ja nousin kunnolla vasta kahen maissa. Sitten kävin vähän ihmistenilmoilla Gränyn ostoskeskuksessa, mutten löytäny sieltä mitään. Siellä oli kyllä tosi paljon ihmisiä jouluostoksilla. Harmitti, kun en pystyny kattomaan linnanjuhlia tänä vuonna, mut oon kyllä lukenu netistä juttuja sieltä ja nähny kuvia hienoista puvuista. Musta oli kyl kiva, että sinne pääs tällä kertaa vähän nuorempiakin.

Itsenäisyyspäivänä tuli tietty mietittyä Suomea ja täällä ollessa suomalaisuuden näkee ihan erilailla. Mä kyllä oon tyytyväinen voidessani sanoa tulleeni Suomesta ja olevani suomalainen. Suomenkieli ja muutenkin kulttuuri on sellasia juttuja, joita siellä Suomessa ollessa ei osaa nähdä ja arvostaa samalla tavalla kuin sit kun on vähän kauempana. Mä en oo kuitenkaan ihan hirveen kaukana Suomesta, mut silti löytyy paljon juttuja jotka on erilailla täällä Ruotsissa. Arvostan kyl ihan erilailla esimerkiksi Suomen koulua, vaikka se aika rankalta tuntuukin. 
Hyvää itsenäisyyspäivää! ~ Happy independence day Finland! this is the day when I always realise how proud I am to be finnish, love my country 💙
En oikein löytänyt mitään hyvää kuvaa iteltäni, joten tää on taas weheartista. 

Viikonloppu oli aika tylsä ja yksinäinen, kun tanssikausi loppu ja muutenkaan mulla ei ollu mitään suunitelmia. Sunnuntai meni aika samoissa merkeissä kuin lauantaikin ja tuli ainakin levättyä kunnolla. Mä en oikeestaan tehny oikein mitään viikonloppuna, mutta ehkä se on ihan hyvä välillä vain olla. Olin kyllä tyytyväinen kun tänään pääsin kunnolla ihmistenilmoilla ja muutenkin kun näkee kavereita koulussa. Sunnuntai-iltana mä kyllä jo aloin turhautuu yksinolemiseen, kun en koko viikonloppuna ollu nähny oikein ketään. Lisäks mä en ollu löytäny mitään luettavaa kirjastosta ni silleenkin oli vähän tekemisen puutetta, toki olis voinu lukee tän viikon kokeisiin, mut kyllä mä kerkeen viikollakin lukee. Tänään yritän löytää kirjastosta jonkun kiinostavan kirjan, jotta saisin illaks vähän tekemistä. Nyt täytyy yrittää lukee mahollisimman paljon kirjoja ennen ku tuun takas, kun sit siellä Suomessa ei kerkee oikein lukemaan samalla tavalla.

Tänään oli aamulla heti enkun luetunymmärtäminen ja sen takia en päässy tanssiin. Se luetunymmärtäminen oli kyl vähän erilainen kuin Suomessa. Tää koostu kolmesta osasta ja eka osa oli aika samanlainen kuin mihin mä oon tottunu eli monivalintoja, seuraava osuus oli lyhyiden tekstien sisällön ymmärtäminen (oli kyl aika hankala), viimenen osuus oli tekstin täydentäminen niin, että piti keksiä tilanteeseen sopiva sana ja laittaa se oikeassa muodossa (tääki oli aika hankala ja Suomessa tää olis ollu sanastollisessa kokeessa eikä luetunymmärtämisessä). Sitte meillä oli matikan tunti, jossa saatiin kokeet takasin. Mä sain E+ ja oon ihan tyytyväinen kun sain kaikki tehtävät oikein jotka siis tein. Kokeesta jäi tekemättä muutama sen takia, etten ymmärtänyt kysymystä tai en muistanut kaavaa. Sain melkein kaikki E tehtävät yhtä lukuunottamatta oikein ja C tehtävistä jäi vain muutama tekemättä. Matikan jälkeen meil oli viel enkun normitunilla enkun kuuntelunymmärtäminen.  

Täällä on ollu ihan jees ilmat ja lauantaina paisto aurinko, sunnuntaina oli pilvistä ja sato vähän, mut tänää taas paistaa aurinko. Lumesta ei vieläkään tietoakaan, mutta onneks siellä Suomen puolella vissiin on lunta tai ainaki Messilässä. Ootan kyl jo joululomaa jotta pääsee laskettelee ja luistelee ja kaikkee sellasta. Toisaalta mä oon kyl ihan tyytyväi, ettei täällä oo vielä lunta koska mä pystyn vielä onneks pyöräilemään kaikki matkat. Sitte ku tulee lunta ja liukkaat kelit ni täytynee ruveta kävelemään ja sillon koulumatkaki kestää tosi paljon pidempään.
Don`t forget to smile! :)

Ainiin ja sitten tän päivän haaste: Hymyile! Tää ei oo hankala juttu, mutta unohtuu valitettavan usein. Yritä hymyillä päivän aikana mahdollisimman paljon. Mä oon sit mieltä, että on aina yhtä ihana nähdä hymyileviä ihmisiä. Hymy näyttää aina tosi hyvältä ihmisestä riippumatta. Eli kaikki hymyilemään! P.S. Enää 16 päivää jouluaattoo!!!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti